top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Oavet van de platte klap

Bijgewerkt op: 12 dec. 2022

Oavet van de platte klap is een eindejaarsspecial waarin muziek en humor centraal staan. Er wordt tijdens deze voorstelling getest hoe goed je kennis van het 'Geels' is en worden er muziekteksten in het 'Geels' gezongen op bekende liedjes. Kort samengevat: een ode aan het Geels dialect.


Toen ik de beschrijving van deze voorstelling op de website las, had ik totaal geen idee wat ik kon verwachten. "Geels jaaroverzicht? Wat is er dit jaar in Geel gebeurd?" was een gedachte die dan ook meermaals in mij opkwam. Daarbij werd ons ook 'de ultieme battle tussen Sinterklaas en de kerstman' beloofd, dus toen was ik helemaal nieuwsgierig naar wat deze show zou brengen. Om eerlijk te zijn vond ik deze show een beetje lijken op een 'fever dream', maar wel echt op een goede manier. Het is moeilijk te omschrijven wat ik allemaal heb gezien, omdat er zo veel verschillende elementen aan bod kwamen.

De voorstelling startte met een liedje opgedragen aan stad Geel en dit werd gevolgd door een korte scène waarin twee oude mannen klagen over de verlaten Markt op oudjaarsavond. Ze halen wat kattenkwaad uit en steken zo per ongeluk een vuurpijl af, die een van de bekende oehoes die nestelen op de Sint-Amandskerk uit de lucht schiet. Nadien kwam voornamelijk het muzikale aan bod, waarbij drie muziekgroepen, namelijk 'De Fanfare van Honger en Dorst' (of in het 'Geels': "hoenger en deust"), 'Petticoat' en 'De Nootoplossing' (mijn persoonlijke favoriet), steeds terugkeerden om liedjes in het 'Geels' te zingen op bekende liedjes.

(Via volgende link kom je bij 'Geel' terecht, een liedje van 'De Nootoplossing' dat op het einde van de voorstelling werd gezongen. Best wel een "catchy" liedje. https://www.youtube.com/watch?v=rHwUJY2fDxQ)

Daarbij werd de voorstelling gepresenteerd door twee verschillende personen: Maarten, die de presentator van het radioprogramma 'Radio stoewerzender' ("stoorzender" in het Algemeen Nederlands) speelde en een van de drag queens van het 'Geelse' drag queen duo 'De Floere Foefkes'. Deze twee organiseerden een quiz waaraan het publiek kon deelnemen (hierover zo meteen meer), lieten het publiek enkele limericks aanvullen in het Geels en zorgden voornamelijk voor een samenhangend geheel in deze best chaotische show.

Er werden ook enkele filmpjes getoond waarin men enkele personen aanspreekt tijdens de wekelijkse markt en op het speelplein 'De Bogaard'. Er wordt gevraagd of ze bepaalde 'Geelse' woorden nog kunnen herkennen (een voorbeeldje: de kwinkkwank) en of ze zelf nieuwe woorden kunnen verzinnen (een ander voorbeeldje: elektrische fiets heet vanaf nu 'nen elentrikke vélo').

De muziek, de presentatoren en deze filmpjes vormden de drie basiselementen van deze show. Maar er kwam ook kort een komiek aan bod die ons het jaaroverzicht van stad Geel bezorgde. Plot twist: er was er geen. Hij maakte vooral grapjes over enkele dingen die hem dit jaar waren opgevallen en over de burgemeester Vera Celis, maar de belangrijkste "gebeurtenis" die hij besprak was die ene keer in augustus dat de helft van de stad hun blauwe vuilzakken hadden buitengezet terwijl IOK die week juist geen afval zou afhalen.

Het moment waar ik het hardst naar uitkeek was toch echt wel de 'ultieme battle tussen Sinterklaas en de kerstman'. En toen leek het alsof deze scène dan toch niet zou plaatsvinden. Ik was zelfs al in mijn hoofd aan het bedenken hoe ik mijn teleurstelling zou neerpennen tot plots de melodie van 'We will rock you' door Queen begon te spelen en Sinterklaas en de kerstman de zaal binnenliepen. Ik ga er niet om liegen, het zicht van Sinterklaas bracht toch even het kind in mij naar boven. De ultieme battle begon: Sinterklaas en de kerstman zijn elkaar op de beat van de muziek aan het uitschelden en diep vanbinnen hoopte ik toch dat Sinterklaas zou winnen. Dit was echt een hilarisch moment tijdens de voorstelling, vooral omdat het eigenlijk heel "random" was. Uiteindelijk was er dan toch geen winnaar: Sinterklaas en de kerstman begroeven de strijdbijl en gingen samen op zoek naar een pint.

Zoals ik daarnet had vermeld, werd er tijdens de voorstelling ook een quiz gevoerd. We hadden allemaal een quizformulier en een potlood ontvangen dat we tijdens de quiz konden invullen. Er werd hier gevraagd wat bepaalde woorden in het 'Geels' betekenen, welke zinnen in de context betekenden... (Een laatste voorbeeldje: "Zou ge na is nie mee het iejete beginne in plek van de hiejele tijd mee de buren te stoan lameren?" (Vertaling: Zou je nou eens niet met het eten beginnen in plaats van de hele tijd met de buren te staan praten?")). Tijdens de pauze konden we onze antwoordformulieren indienen en nadien werden de winnaars bekendgemaakt.

En wat voor een prijzen werden er uitgedeeld.

De persoon die vierde plaats haalde, kreeg wierook. De persoon die de derde plaats scoorde, kreeg mirre. Tweede plaats kreeg goud (want dit waren de drie cadeaus die de Drie Koningen bij zich hadden om aan baby Jezus te geven). Of wat nu goud waard is: een zak houtblokken, want de energieprijzen zijn tegenwoordig toch zo hoog. De persoon die de quiz had gewonnen, kreeg een cadeau die ik echt niet zag aankomen: hij werd naar huis gestuurd met een echte kerstboom, eentje die groter was dan ik. (Deze man wist dan ook echt niet waar hij deze boom moest laten tijdens het vervolg van de show.)

Sfeer en ambiance waren dan ook echt zeer aanwezig tijdens de voorstelling.

Als afsluiter werden nog een paar kerstliedjes gezongen, natuurlijk ook met een 'Geelse' interpretatie, en kregen we allemaal een tas die we gratis konden vullen met warme chocolademelk of glühwein. Bonus: de tassen mochten we ook mee naar huis nemen!
(Op de foto is de volledige zin niet zichtbaar, dus ik zal hem even neertypen: "Kapt dees zjat mor boemesvol en zjeneert aa nie, seg. Schol!" En voor diegenen die het nodig zouden hebben, ook nog even de "vertaling": "Schenk deze tas maar goed voel en geneer je niet. Proost!")

Ik vond deze voorstelling echt veel beter dan verwacht. Ik heb het soms al moeilijk om een film te volgen doordat ik mijn aandacht verlies maar deze show slaagde erin om bijna drie uur lang mijn interesse vast te houden. Je zou misschien wel denken 'ik woon niet eens in Geel, waarom zou dit mij nou interesseren?' maar er waren verschillende mensen die uit andere steden kwamen en zij waren ook echt aan het genieten van de show. Als er ooit een volgende editie van Oavet van de platte klap zou komen, zal je mij zeker kunnen terugvinden in het publiek.
27 weergaven1 opmerking

1 comentario


seppevandenberk
17 dic 2022

Beste Silke,


Heel mooi om te horen dat er nog aandacht wordt geschonken aan het dialect. Door je enthousiasme over de eindejaarsspecial zou ik inderdaad (zoals je later aanhaalt) naar Geel trekken om de volgende editie mee te volgen terwijl ik een 'Lommelaar' ben.

Je doet een leuke toevoeging met de video. Gelukkig kon ik de lyrics meevolgen, want op bepaalde momenten verstond ik het niet zo goed. Trots op de stad, en dat mag ook, vind ik. Ieder dialect heeft zijn charmes en dat moet ook in de Nederlandse lessen aan bod komen.


“Sinterklaas en de kerstman begroeven de strijdbijl en gingen samen op zoek naar een pint.” Het dorpsgevoel komt hier wat naar boven, zalig!


Een heel vlot…


Me gusta
bottom of page