top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

The 5 Seconds of Summer Show

Waarschuwing: mijn 'fangirl' kantje komt in deze post naar boven.

Het begin van de show. (Liedje: "Bad Omens", mijn favoriete track van het nieuwe album.)


Het optreden zelf

Mijn beste vriendin en ik zijn afgelopen weekend naar Brussel geweest om het concert van 5 Seconds of Summer, ook wel bekend als mijn favoriete band, bij te wonen. Misschien zal het je dan ook niet verbazen wanneer ik vertel dat het een ongelofelijke ervaring is geweest. Maar zelfs voor niet-fans van deze band was het een fijne avond (toegegeven: dit baseer ik op de rij meisjes voor ons die geen enkel liedje konden meezingen maar zich toch geamuseerd hebben).

Dit was de derde keer dat ik 5SOS (uitgesproken als '5 sauce') live heb gezien en iedere keer weten ze hun vorige tour te overtreffen. Ik hou sowieso al enorm veel van de sfeer en het onwerkelijke gevoel dat ik krijg op concerten, maar 5SOS zorgt net voor dat tikkeltje meer. Ze zorgen voor zoveel persoonlijke details en de kwaliteit van hun shows wordt steeds beter met iedere tour. Nu vraag je je misschien af: 'Wat bedoel je met persoonlijke details?' Ik zal ze even op een rijtje zetten.

Allereerst bestond de playlist voornamelijk uit fan-favorieten. Ze speelden maar liefst 28 nummers! En alsof dat niet genoeg was, hadden ze ook een hele toffe manier om oude nummers van onder het stof te halen. Ze gooiden namelijk een opblaasbare dobbelsteen het publiek in met zes liedjes op. Als de dobbelsteen op tijd terug op het podium raakte, zou 5SOS het liedje waarop de dobbelsteen eindigde zingen. Als de dobbelsteen niet op tijd terug raakte, kozen ze er zelf eentje. Daarbij toont dit eigenlijk ook dat de band heel dicht bij hun fans staat en ook naar hen luistert, want sommige liedjes op de dobbelsteen vinden ze zelf niet goed meer.

Ik was net op tijd om het gooien van de dobbelsteen te filmen!


Daarnaast was er ook een 'drum battle' die de drummer, Ashton Irwin, voert met het publiek. In ronde 1 wordt het geklap van het publiek gemeten tegen het talent van de drummer. In ronde 2 maken ze het publiek iets makkelijker en probeert Ashton Irwin luider te drummen dan het gejuich van de fans. Dit was misschien wel mijn favoriete moment van het optreden: niet alleen is hij mijn favoriete bandlid, maar ik ben ook heel gefascineerd door de drums en vond het fantastisch om hem aan het werk te zien.
(Een filmpje naar de volledige battle vind je hier, ik wilde namelijk de battle niet missen: https://www.youtube.com/watch?v=cR1udE27VUA)

Jammer genoeg wint het publiek niet en als straf wordt het publiek 'gesauced'. Ik weet dat het gek klinkt.

Zoals ik daarnet al vermeldde, wordt 5 Seconds of Summer ook wel afgekort tot '5 sauce'. Voor hun tienjarig bestaan, dat viel tijdens de coronapandemie, had de band een volledige digitale show georganiseerd met verschillende grappige skits ertussenin. Eentje daarvan was de skit '5SAUCE'.

Op het optreden, nadat het publiek de battle dus verloren had, kwamen de andere leden opnieuw het podium op met twee grote flessen 5sauce. Een van hen drukte op een knop en een explosie van gele en rode confetti dwarrelde neer op het publiek. Vandaar dus 'you got sauced'.

Er waren nog vele geweldige momenten tijdens deze show. Ik stond regelmatig vol wonder te kijken naar iedereen rondom me en kon niet geloven dat ik voor de derde keer het geluk had om mijn favoriete band van dichtbij te kunnen zien.

Even een afsluiter

Hoewel ik merchandise heb gekocht, ik kon het niet laten, wilde ik graag iets dat me steeds weer kan doen terugdenken aan dit concert. Daarom overtuigde ik mijn beste vriendin ervan om wat confetti mee naar huis te nemen.

Eenmaal thuis wist ik niet wat ik met die confetti ging doen. Ik kon het in een zakje opbergen, maar dan zou ik het vast ergens wegleggen en dan had ik er eigenlijk ook niet zo veel meer aan. Daarom ben ik creatief aan de slag gegaan. Met kalkpapier heb ik een foto van 5SOS overtekend en op de confetti heb ik de namen van de liedjes geschreven die tijdens het concert werden gezongen. Het resultaat vind je hieronder.

Mag ik toegeven dat ik helemaal gek ben van mijn eigen projectje? :)

11 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page