top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

1 januari 2031 wordt richtdatum om radio-uitzendingen via de FM-band stop te zetten

The end of an era: zeg gedag tegen FM radio, want men is van plan dit uit te schakelen tegen 1 januari 2031. We zouden dan volledig moeten overstappen naar digitale radio: dit omvat DAB+, internet en digitale tv. Men wil proberen de digitale overgang te stimuleren via communicatiecampagnes en kortingen.

Hoewel nog steeds 50% van de Vlamingen via FM naar de radio luistert, kan je wel spreken van een heuse evolutie van digitale radio. In amper vijf jaar tijd is het aantal mensen dat in Vlaanderen digitaal (via DAB+) naar de radio luistert gestegen van amper 3% naar maar liefst 30%. Onderzoekers schatten dan ook in dat dit cijfer de komende jaren alleen maar zal stijgen, onder andere omdat er meer auto's voorzien zullen worden met een DAB+-ontvanger. Daarbij vermoeden ze dus dat FM-radio een dalende trend in luisteraars zal kennen.

Hoewel er wel enkele voordelen zijn van digitale radio: de luisterkwaliteit zou beter zijn waarbij minder storingen optreden; er kunnen extra themakanalen ontwikkeld worden; het zou minder energie verbruiken dan FM-zenders; en de technologie is robuuster bij noodsituaties en rampen. Er zijn echter ook heel wat nadelen aan verbonden.

Allereerst moeten er voldoende mensen op een digitale manier naar de radio luisteren voordat we de overstap kunnen maken. Dit is niet evident: een kwart van de Vlamingen luistert uitsluitend via FM, waarvan 41% tot de groep 65-plussers hoort. En het is juist deze groep die voornamelijk naar de radio luisteren. Daarbij is ook de helft van de Vlamingen op dit moment niet geïnteresseerd om een DAB+-radiotoestel te kopen, dus je zou een grote groep uitsluiten door te snel over te schakelen naar digitale radio.

De radiozenders zouden trouwens ook grote gevolgen kennen: mogelijks verliezen ze hiermee luisteraars of stappen de luisteraars over naar muziekstreamingplatformen (denk hierbij aan Spotify). Dit zou er dan voor zorgen dat ze advertentie-inkomsten zouden verliezen, een markt die sowieso al onder druk zou staan.

Ten slotte vormt de ontvangst van DAB+ nog steeds een uitdaging in tunnels en geïsoleerde gebouwen. Dit is trouwens ook het geval voor de ontvangst van internetradio via mobiele netwerken.

Er zijn wel enkele voorwaarden voordat men volledig kan afstappen van FM-radio: minstens 65% van de Vlamingen moet digitaal naar de radio luisteren, minstens 60% van de wagens moet uitgerust zijn met een DAB+ ontvanger (dit cijfer lag in 2023 op 29%) en niet meer dan 20% van de Vlamingen luistert nog uitsluitend via FM.

Ik gaf het in het begin van dit blogbericht al aan, maar dit voelt toch echt als het einde van een tijdperk. In mijn stad hebben ze nog niet zo heel lang geleden de analoge televisie uitgeschakeld, dus dit voelt toch een beetje als een dubbel verliezen. Voor mij zou dit bijvoorbeeld al betekenen dat ik geen radio meer in de auto kan luisteren. Mijn auto is namelijk te oud om digitaal te luisteren en ik zie het ook niet zitten om nog te investeren in een nieuw radiotoestel. Jefke (een naam die we mijn auto hebben gegeven) zal dan uitsluitend cd'tjes moeten afspelen. Ik vind dit persoonlijk wel jammer: via de radio luister je niet alleen naar muziek, maar word je ook op de hoogte gehouden over het nieuws. Voornamelijk dit laatste valt dan weg wanneer ik op de baan ben.

Persoonlijk vind ik het een strakke deadline om tegen 2031 aan alle drie voorwaarden van de digitale overstap te voldoen. Dat wil dus zeggen dat in amper zes jaar tijd nog 30% van de Vlamingen een toestel, of zelfs een auto, moeten kopen om op digitale wijze naar de radio te kunnen luisteren. Met de stijgende prijzen van tegenwoordig lijkt het mij dan heel rooskleurig om ervan uit te gaan dat mensen deze overstap willen maken voor zoiets als digitaal luisteren. Ik zou dit bijvoorbeeld al geen reden vinden om mijn trouwe Jefke te verkopen en een nieuwe auto te kopen (aangezien ik het dus geen optie vind om een nieuwe radio te kopen en deze te laten installeren in mijn auto).

Volgens mij zouden de radiozenders hier inderdaad onder leiden: als de mensen dan toch op een digitale manier moeten luisteren, wat houdt dan tegen om uitsluitend naar streamingsdiensten te luisteren? Ze hoeven geen reclames aan te horen en ze kunnen ervoor kiezen om steeds weer hun favoriete muziek en artiesten te beluisteren. Hoeveel mensen zouden dan nog kiezen voor de radio?

Daarbij lijken de voordelen ook niet zo heel groot vergeleken met de nadelen... Kortom ben ik dus geen fan om komaf te maken met FM radio.

1 weergave0 opmerkingen

Comentários


bottom of page