top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Scholieren vragen meer aandacht voor mentaal welzijn op school

Titel: Scholieren vragen meer aandacht voor mentaal welzijn op school: "Moet zichtbaar en laagdrempelig zijn"



Er werd aan 20.000 leerlingen van het eerste tot het zevende middelbaar gevraagd wat ze zouden aanpakken als ze minister van Onderwijs zouden zijn. Deze peiling leverde verschillende thema's op, maar de grootste bezorgdheid bleek het thema mentaal welzijn te zijn.

Mentaal welzijn


Volgens de voorzitter van de Scholierenkoepel, Lore Sleeckx, is dit een duidelijke kreeg om hulp. De leerlingen geven dan ook zelf aan dat ze willen leren omgaan met faalangst en stress. Daarbij is het voor leerlingen niet makkelijk om aan te kloppen bij vertrouwensleerkrachten of het CLB. Dit komt omdat ze vaak ook niet goed weten wie hiervoor instaat. Men zou deze contactpersonen meer zichtbaar moeten maken op scholen.
Een van de voorstellen om het stressniveau bij leerlingen te verlagen, is om leerlingen maximaal twee examens op een dag te laten afnemen.

Als psychologisch consulente kan ik dit alleen maar toejuichen. Ik vind het dan ook zeer belangrijk dat scholen inzetten op een goede mentale gezondheid bij hun leerlingen. Het is waar dat veel scholieren niet weten waar ze terechtkunnen wanneer ze zich niet goed in hun vel voelen. Ik weet het nog goed dat ik tijdens mijn middelbare carrière niet eens wist of onze school zelfs een leerlingbegeleider had. Door de leerlingbegeleiding een centrale plaats te geven op school en dit ook geregeld te promoten, weten leerlingen dat er een veilige plek is waar ze hun hart kunnen luchten. Een voorbeeld hiervan is mijn stageschool: daar waren alle leerlingen op de hoogte van ons kantoortje en er ging dan ook geen enkele speelltijd voorbij zonder dat er minstens een leerling op de deur klopte.

Leerlingen weten zelf niet goed hoe ze kunnen omgaan met stress en faalangst want vaak zijn ze juist op zoek naar bevestiging dat ze goed bezig zijn. Scholen moeten er dan ook voor zorgen dat er iemand voor hen is die naar hun zorgen wil luisteren. Die mee op zoek gaat naar technieken om hun stress te baas te blijven. Die hen helpt bij het opstellen van planningen.

Hoewel het zeker niet slecht zou zijn om maximum twee examens per dag af te nemen, denk ik wel dat het over het algemeen weinig effect zal hebben op het stressniveau van leerlingen. Twee examens op een dag zal nog steeds als heel stresserend ervaren worden, want het is juist alles errond waar leerlingen vaak mee worstelen. Veel leerlingen weten niet hoe ze moeten studeren, hoe ze de leerstof het beste spreiden... Ik ben er dan ook van overtuigd dat scholen meer moeten inzetten op leren leren.

Digitale vaardigheden


Scholieren hopen ook dat leerkrachten de komende jaren meer gaan leren over digitale vaardigheden. Ze moeten hun leerkrachten vaak helpen als er problemen zijn met de beamer. Sleeckx geeft dan ook aan dat ze leerkrachten op bijscholing willen sturen zodat ze beter om kunnen gaan met de digitale wereld. Ook wanneer het op artificiële intelligentie aankomt, is ze ervan overtuigd dat bijscholingen kunnen helpen. Volgens Sleeckx is het beter om te leren omgaan met AI, in plaats van het te verbieden.

Ik vind het zeker geen slecht idee om leerkrachten wegwijs te maken met digitale vaardigheden. Er is nog een grote groep leerkrachten die begonnen met lesgeven voordat er sprake was van het internet en PowerPoints. Ik vind het dan ook niet abnormaal dat zij hier meer moeite bij ervaren. Maar ook de jongere generatie zou er baat bij hebben om geregeld bij te leren over nieuwe ontwikkelingen. Ik ervaar bijvoorbeeld nog altijd moeite bij het opstellen van Excel bestanden, ook al heb ik hier les over gehad.

Ik ga er ook mee akkoord dat men leerkrachten moet leren omgaan met artificiële intelligentie. Volgens mij gaat AI binnen een paar jaar niet meer weg te denken zijn, dus proberen dit te verbieden zou een verloren strijd zijn. We moeten ervoor zorgen dat leerkrachten weten hoe ze dit kunnen inzetten binnen hun lessen, want ik geloof wel dat dit een handig hulpmiddel zou zijn voor zowel de leerlingen als leerkrachten zelf.

Kansarmoede op school


Sleeckx zou pleiten voor een maximumfactuur op school (aangepast aan de studierichtingen) als ze zelf minister van Onderwijs zou zijn. De Scholierenkoepel heeft ook verschillende voorstellen; zij vragen naar gratis openbaar vervoer voor leerlingen, gratis gezonde voeding voor kansarme leerlingen en dat scholen gratis menstruatieproducten voorzien.

Ik heb mijn mening over 'eten op school' al eens verwoord, dit kan je hier lezen. Het is voor ouders jammer genoeg vrij duur om hun kinderen naar school te sturen en velen hebben hier het geld niet voor. Er zijn niet alleen de facturen die ze moeten betalen, maar daar komen ook schoolboeken, benodigd materiaal en het vervoer bij kijken. Ik ben dan ook voorstander van de genoemde voorstellen uit het artikel.

Ik heb enkele jaren geleden een klein onderzoekje gedaan naar menstruatiearmoede (wanneer meisjes niet genoeg geld hebben om zichzelf van sanitaire producten te voorzien). Dit is een fenomeen dat vaker voorkomt dan ik zelf dacht. Daarbij zou het voorzien van menstruatieproducten volgens mij ook het tabboe errond kunnen doorbreken. Vooral jonge meisjes schamen zich nog vaak wanneer ze hun maandstonden hebben. Door menstruatie bespreekbaar te maken op school, zullen ze sneller beseffen dat het compleet normaal is en dat ze zich hiervoor niet hoeven te schamen.

Er is trouwens ook een Amerikaanse leerkracht, Noelle Cheney, die inzet op het voorzien van sanitaire producten. Zij vertelt over haar ervaringen hiermee op YouTube en TikTok.

25 weergaven2 opmerkingen

2 Comments


Lode Van Hove
Lode Van Hove
Jan 02

Dag Silke


Wat een interessant en relevant artikel heb je gekozen! In dit blogbericht geef je op een heel heldere manier jouw mening over dit onderwerp weer. Ik vind ook dat je een aangename manier van schrijven hebt. Graag deel ik ook mijn mening over het onderwerp:


Ik ben volledig akkoord met jouw mening, namelijk dat we meer aandacht moeten schenken aan het mentaal welzijn op school. Het is heel herkenbaar dat leerlingen de weg niet vinden naar de leerlingbegeleider op school. Vroeger wist ik deze weg ook heel lang niet te vinden. Bij mij op school kende ik alleen het concept van een vertrouwenspersoon, maar daar deed niet elke leerkracht aan mee.


Dit jaar stond ik voor mijn stage…


Like

Saar Sneyers
Saar Sneyers
Dec 29, 2023

Dag Silke!

Ik vind dat je een heel interessant en actueel artikel hebt gekozen, en ik ben het dan ook volledig met je eens dat er belang moet geschonken worden aan het mentaal welzijn op school. Het feit dat leerlingen zelf aangeven dat ze willen leren omgaan met faalangst en stress, en dat het moeilijk voor hen is om bij vertrouwenspersonen aan te kloppen, is echt een eye-opener. Ik ben het ook eens met het idee om contactpersonen meer zichtbaar te maken op scholen. Het voorbeeld van jouw stageschool, waar leerlingen regelmatig aanklopten, toont aan dat zichtbaarheid en laagdrempeligheid echt werken. Wat betreft het voorstel om maximaal twee examens per dag af te nemen, deel ik jouw mening. Hoewel het…

Like
bottom of page