top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

1984 - George Orwell

"Oorlog is vrede. Vrijheid is slavernij. Onwetendheid is kracht."

1984 vertelt ons het verhaal van Winston Smith, een jongeman die werkt voor het Ministerie van Waarheid. Hij heeft zo zijn twijfels bij het regime waarin ze leven, maar zelfs enige gedachte daarover zou gezien worden als verraad. Wanneer hij Julia ontmoet, wordt het verhaal in gang gezet en komt hij in contact met het verzet.

Maar dan komt hij terecht in kamer 101.


1984 stond al lange tijd op mijn leeslijstje. Een echte 'classic' als deze kon ik niet laten schieten, maar toch had ik dit boek nog niet aangeschaft. Toen ik zag dat men van dit verhaal ook een graphic novel hadden gemaakt, was ik heel nieuwsgierig. De cover komt heel dreigend over en ik dacht dat dit mogelijks een goede opstap zou zijn naar het volledige boek zelf.

Ik moet toegeven, ik heb gemengde gevoelens bij dit boek.

Langs de ene kant vond ik dit verhaal heel interessant, maar langs de andere kant ben ik toch niet helemaal overtuigd. Ik kreeg het gevoel dat er iets ontbrak aan het verhaal; hoewel je wel genoeg informatie krijgt om deze versie van 1984 te snappen, vond ik het soms best ingewikkeld om het verhaal te volgen. Er waren daarbij ook veel pagina's waarop er geen tekst stond. Misschien ligt het aan mij, aangezien ik niet snel graphic novels lees, maar ik kon hier niet echt betekenis aan geven. Ik denk dan ook dat het voor mij een betere optie was geweest als ik gewoon het echte boek had gelezen.

Ik vind het heel moeilijk om me visueel iets voor te stellen, vooral wanneer er sprake is van heel dystopische werelden. Daarom vind ik het wel fijn dat de illustraties aansluiten bij wat ik ervan had verwacht. De tekeningen zijn gedetailleerd maar vaak worden er silhouetten gebruikt om mensen weer te geven. Dit verhoogt het mysterieuze en donkere kantje. Daarbij vind ik ook dat het kleurpalet hier mee de sfeer schept: de basis is zwart-wit en voor de accenten worden enkel primaire kleuren (rood, geel en blauw) gebruikt. Daarbij valt het ook op dat alle scènes die zich buiten het Ministerie afspelen in het rood zijn en de scènes binnen het Ministerie in het geel en blauw, wat ik persoonlijk wel een mooie touch vond.

Dit verhaal krijgt van mij ook nog een bonuspuntje gekregen omdat het erin sloeg om mijn aandacht vast te houden. Hoewel het boek wel op mijn leeslijst stond, gaat het over politiek en dat is dan weer een thema waarin ik mij niet zo kan verliezen. Doordat we het verhaal volgen door de ogen van iemand die kritiek heeft op de werking van de maatschappij, iets wat praktisch geen enkel ander persoon in die wereld durft, krijg je het gevoel dat je iets leest dat je eigenlijk niet zo mogen. Want "Big Brother is watching you" natuurlijk. Dit tintje rebellie zorgde ervoor dat ik mijn interesse niet verloor.

Volgens mij is dit wel een heel interessant boek om te lezen met oudere leerlingen. Vooral met de oorlogen die zich momenteel afspelen, is het een relevant onderwerp om een gesprek rond aan te gaan. Zo kunnen ze eens reflecteren over eventuele verschillen en gelijkenissen die ze opmerken en wat hun mening hierrond is.

Kortom, hoewel de graphic novel minder mijn ding was, vind ik het wel een aanrader!
12 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

댓글 2개


Ellen De Munck
Ellen De Munck
4월 14일

Dag Silke,


Wat een fantastische keuze! "1984" behoort absoluut tot mijn favoriete boeken, met zijn intrigerende verhaallijn en diepgaande thema's. De kernachtige uitspraak "Oorlog is vrede. Vrijheid is slavernij. Onwetendheid is kracht." blijft een krachtige herinnering aan de thema's van onderdrukking en manipulatie die in het boek worden verkend. Jouw reflectie op de graphic novel-versie biedt een interessant perspectief, vooral omdat het laat zien hoe verschillende media de ervaring van een verhaal kunnen beïnvloeden. Bedankt voor het delen van jouw gedachten!

좋아요

Luka Serneels
Luka Serneels
2023년 12월 29일

Dag Silke! 1984 van George Orwell staat ook al heel lang op mijn leeslijst. Ik heb er ooit wel al een paar hoofdstukken uit gelezen, maar ben nog nooit tot het einde gekomen. Ik vind het heel interessant dat je een graphic novel-versie van het boek hebt gevonden! Ik wist zelf niet dat daar zo een versie van bestond - een welkome ontdekking!

Ik lees persoonlijk zelf wel graag graphic novels. Dat maakt voor mij het lezen toch net iets vlotter en makkelijker. Het is natuurlijk wel spijtig dat deze graphic novel wat moeilijker te volgen was - waarschijnlijk lag dat inderdaad aan de ingewikkelde verhaallijn van het boek. Het is dan ook daarom dat ik het boek waarschijnlijk…


좋아요
bottom of page