top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Gallant - V.E. Schwab


Gallant vertelt het verhaal van Olivia, een weesmeisje zonder stem die “dodelingen” kan zien. Haar vader stierf voordat ze werd geboren en haar moeder verdween, waardoor ze is opgegroeid op de meisjesschool Merilance. Het enige dat ze nog heeft van haar moeder is haar dagboek, al lijkt dat eerder geschreven door iemand die haar verstand is verloren… Maar haar moeders boodschap is duidelijk: zolang ze wegblijft uit Gallant is ze veilig. Een probleem: Olivia ontvangt plots een uitnodiging van haar oom om juist daar te komen wonen.


Ze zeggen altijd "don't judge a book by its cover", maar ik moet toegeven dat ik een zwak heb voor boeken met een mooie cover. Gallant heeft niet alleen een mooie cover, maar ook een prachtige omslag en versierde randen, dus ik was meteen verkocht. Daarbij is V.E. Schwab sowieso een auteur die je meerdere keren in mijn boekenkast zal tegenkomen; ik heb al verschillende van haar verhalen gelezen en deze zijn tot nu toe altijd in de smaak gevallen.
Gallant was daar geen uitzondering op.

Dit boek zou perfect zijn om te lezen rond Halloween, want er heerst een lugubere en mysterieuze sfeer doorheen het boek dat ervoor zorgt dat je het niet kan neerleggen. Om eerlijk te zijn, komen er eigenlijk niet zo heel veel gebeurtenissen aan bod in dit boek, maar de vertelstijl van Schwab zorgt ervoor dat mijn nieuwsgierigheid toch geprikkeld bleef. Ze slaagt erin om de gebeurtenissen van het verhaal heel levendig voor te stellen. Daarnaast is ze in dit boek ook heel creatief aan de slag gegaan. In dit boek volgen we namelijk niet enkel het verhaal van Olivia, maar we lezen ook mee in het dagboek van haar moeder en nemen een kijkje naar de illustraties waarvan Olivia maar niet kan achterhalen wat ze betekenen. En ergens daar tussenin maken we kennis met de Meester van het huis.

Passage uit het dagboek van Olivia's moeder.


Zoals ik hierboven al schreef, werd Olivia geboren zonder stem. Ze is een buitenstaander in Merilance dus van zodra ze de kans krijgt om er weg te raken en om haar familie -waarvan ze niet wist dat ze die had- te ontmoeten, grijpt ze die met beide handen. Ze is een pittig personage dat zich niet laat tegenhouden door haar mutisme. Wanneer mensen haar geen antwoorden willen bieden, gaat ze zelf op zoek naar de waarheid. Ik vond het heel interessant om te zien hoe Olivia zich wist uit te drukken, zonder dat ze ook maar een woord kan zeggen.

Op Gallant, de plek waar haar moeder woonde, slaagt Olivia erin om op een andere manier naar de inhoud van haar moeders dagboek te kijken. Stilaan weet ze met behulp van het dagboek het mysterie van Gallant te ontrafelen. Passages die ze eerst zag voor wartaal, blijken antwoorden te bevatten op vragen waarmee ze al haar hele leven zit. Persoonlijk vond ik het vrij ontroerend om deze ontwikkeling te lezen, het lijkt wel alsof ze zich dichter bij haar moeder voelt.

Een ding waar je wel rekening mee moet houden, is dat dit boek eerder gericht is aan een jonger doelpubliek. Hoewel het taalgebruik heel mooi is, is het wel een vrij simpel boek om te lezen. Dat wil niet zeggen dat het voor een ouder publiek niet aantrekkelijk is; ik hou persoonlijk van eenvoudige boeken waar ik snel kan doorbladeren wanneer het druk en chaotisch is.

Daarbij zie ik ook veel potentieel om dit boek te gebruiken binnen de les. Hoewel er slechts een beperkt aantal personages zijn, denk ik er bijvoorbeeld aan dat het interessant zou zijn om een deel van het verhaal vanuit het standpunt van Olivia's neef te schrijven.
33 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 則留言


Robin van der Velden
Robin van der Velden
6月02日

Hey Silke,


Ik ben verkocht! Vanaf dat ik hoorde dat je ook een fan van fantasy bent, wilde ik al op een van je posts reageren, maar dit was me het eerste semester niet gelukt. 'Gallant' is op het eerste zicht niet een boek dat me zou aanspreken, maar door je blogpost is het toch in mijn verlanglijstje beland :). Na de eerste paar zinnen kreeg ik Harry Potter vibes, maar er lijkt wat minder actie in voor te komen. Wel interessant hoe je de gedachten van Olivia's moeder kan volgen via haar dagboek. Hierdoor krijg ik een idee om dit boek te gebruiken om de bouwstenen van een verhaal uit te leggen aan leerlingen, zoals het vertelperspectief dat je…


按讚

Sophie Neirinck
Sophie Neirinck
2023年10月09日

Van: Sophies cultuurportfolio.

---------------------------------

Beste Silke


Wat leuk om jouw ervaringen over het boek ‘Gallant’ van V.E. Schwab te lezen! Het deed me meteen denken aan ‘Zondaarskind’ van Marion Pauw, een adembenemende thriller die ik nog maar enkele dagen geleden in één adem uitlas. Ook in dit boek stond een weesmeisje, Truitje, centraal.

Daarnaast heeft jouw blogbericht me enthousiast gemaakt om me in de fictieve, bekroonde jeugdroman te verdiepen. De mooie cover en de prachtige omslag met versierde randen spreken mij, net als jou, dan ook meteen aan. Bovendien heb je me erg nieuwsgierig gemaakt naar het mysterie van Gallant. Kortom: ik kan niet wachten om op Halloween in mijn knus leeshoekje te kruipen, samen met het horrorverhaal van Schwab…


按讚
bottom of page