top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Heartstopper - Alice Oseman

Bijgewerkt op: 31 mei 2023


'Heartstopper 1 - Nick en Charlie ontmoeten elkaar' is de eerste graphic novel in de reeks van Alice Oseman. In dit boek maken we kennis met Charlie Spring, een 14-jarige leerling van het Truham College. Hij werd het jaar voordien ge-out als homo en werd daardoor enkele maanden gepest, dus hij is een beetje achterdochtig wanneer rugbyspeler Nick Nelson contact probeert te leggen tijdens hun gezamenlijke les. Maar al snel raken ze bevriend en krijgt Charlie gevoelens voor Nick. Eén probleem... Nick is geen homo.


Ik lees niet vaak graphic novels. Niet omdat ik ze niet interessant vind, maar ik vind ze vaak vrij duur voor iets dat ik binnen het uur heb uitgelezen. Maar er was geen ontkomen aan de hype rond Nick en Charlie op sociale media en toen ik zag dat het boek op de leeslijst stond, raakte mijn nieuwsgierigheid toch geprikkeld. En ik moet toegeven: ik was verkocht. Zowel de verhaallijn, de personages als de tekenstijl vond ik heel mooi uitgewerkt en ik ben zeker van plan om ook de rest van de serie aan mijn collectie toe te voegen.

Zoals hierboven al staat geschreven, gaat het verhaal voornamelijk over Charlie, al kijken we soms ook wel mee over de schouder van Nick. Hoewel dit over het algemeen een licht en aandoenlijk boek is om te lezen, komen er ook wel enkele zwaardere thema's aan bod, zoals seksueel grensoverschrijdend gedrag, pesten en in de knoop zitten met je geaardheid. Ik vind dat er een goede balans is tussen de thema's: het boek verliest het luchtige niet maar de wat zwaardere thema's krijgen wel een volwaardige uitleg. Ik heb dit boek dan ook op een uurtje uitgelezen, omdat het heel vlot leest en niet onnodig lang blijft aanslepen.

Er zijn verschillende personages waarmee we kennis maken in deze eerste graphic novel, maar de focus ligt voornamelijk op Nick en Charlie. Ik vond hen allebei heel interessante en volwaardige personages. We leren hen allebei beter kennen en krijgen ook een goede kijk op wat er in hen omgaat. Ze maken dan ook beiden een evolutie mee: Charlie leert om zijn angsten los te laten en durft te vertrouwen in Nick terwijl deze laatste juist meer over zichzelf te weten komt. Ik vond dat de auteur er heel goed in geslaagd was om realistische tienerjongens te tonen in haar graphic novel zonder dat het stereotiep werd.

Ik ben echt een hele grote fan van de tekenstijl van dit boek. Je hebt delen die heel gedetailleerd worden voorgesteld, dit zijn voornamelijk close-ups van de personages, en dan heb je ook enkele delen die eerder simplistisch worden voorgesteld wanneer er wat meer wordt uitgezoomd. De gedetailleerde beelden zijn heel mooi om te bekijken maar het zijn juist die minder gedetailleerde beelden die voor mij het boek karakter geven. Ik vond ze heel schattig voorgesteld, wat weer past bij het algemene aandoenlijke gevoel van het verhaal. Deze graphic novel is in het zwart-wit getekend maar ik vind dit eigenlijk wel passen. Het benadrukt de tekeningen en schetsen van de auteur, die al korte momenten van Nick en Charlie op sociale media deelde voordat de eerste graphic novel uitkwam.

Kortom, ik vond dit een heel aangenaam boek om tussendoor eens te lezen. En voor wie niet zo'n fan is van graphic novels, is er nog altijd de Netflix-serie. Persoonlijk vond ik dit een heel geslaagde adaptatie en ook zeker het bekijken waard. De trailer vind je hieronder.



44 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


Chiara Broeckx
Chiara Broeckx
May 27, 2023

Hoi Silke!


Het is duidelijk dat je genoten hebt van deze graphic novel en ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik koos vorig semester ook Heartstopper uit de lijst en was net zoals jij verkocht. Ik ben het ook helemaal met je eens over de tekenstijl van Heartstopper. De combinatie van gedetailleerde close-ups en de simplistische beelden creëert een sfeer die perfect past bij het verhaal en de personages. Ik kon na het lezen van het boek niet wachten om de rest van de collectie te lezen. Zeker een aanrader!


Bedankt ook voor de tip over de Netflix-serie! Het is altijd interessant om te zien hoe boeken tot leven komen in een serie.


Groetjes

Chiara

Like

Sophie Neirinck
Sophie Neirinck
Apr 09, 2023

Van: Sophies cultuurportfolio.

---------------------------------

Beste Silke


Fijn dat je van de graphic novel ‘Heartstopper’ van Alice Oseman hebt genoten! Ik merk dat je een grote fan bent van de verhaallijn en tekenstijl van het boek. Je enthousiasme werkt dan ook aanstekelijk.

Zelf heb ik nog nooit een graphic novel gelezen. Ook in boeken over seksueel grensoverschrijdend gedrag en de geaardheid heb ik me nog niet vaak verdiept. Nochtans besef ik nu dat dit cruciaal is voor een leerkracht Nederlands in opleiding. Zoals je aanhaalt, zijn de thema’s erg belangrijk in de leefwereld van jongeren, waardoor ik de graphic novel niet aan mijn neus mag laten voorbijgaan. Bovendien kan ‘Heartstopper’ mijn klaspraktijk verruimen, aangezien het boek het stereotiepe beeld van tienerjongens…


Like
bottom of page