top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Moordgids voor lieve meisjes - Holly Jackson

Bijgewerkt op: 31 mei 2023


'Moordgids voor lieve meisjes' is het eerste boek in de trilogie van Holly Jackson. Dit boek gaat Pippa Fitz-Amobi, een laatstejaarsstudente die voor haar profielwerkstuk onderzoek wil doen naar de verdwijning van Andie Bell. Het hele dorp is ervan overtuigd dat de overleden Sal Singh het meisje heeft vermoord. Pippa gelooft dit echter niet en daarom start ze haar eigen zoektocht naar de waarheid. Maar hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe gevaarlijker haar onderzoek wordt... Hoe ver zal Pippa gaan om de echte dader te ontmaskeren?


Dit boek was totaal niet wat ik ervan had verwacht. Ik had al langere tijd interesse om dit verhaal te lezen maar het was er nog niet van gekomen. Dus toen ik zag dat dit boek op de leeslijst stond, ben ik er meteen voor gegaan. Opnieuw heb ik me laten vangen door een verhaal te lezen zonder de achterflap te bekijken. Ik had namelijk verwacht dat het hoofdpersonage een moord had gepleegd en doorheen het boek probeerde om haar sporen uit te wissen. Als ik had opgezocht waar dit boek over ging, had ik geweten dat dit niet het geval zou zijn. Maar ik dacht bij mezelf 'geen nood', want ik ben van nature al heel erg geïnteresseerd in true crime, daarom dat ik ervan uit ging dat dit boek hoe dan ook zou aanslaan.

En hoewel dit wel een goed boek was, ben ik toch niet helemaal overtuigd. Misschien ben ik wat te oud voor dit boek of misschien heb ik te veel true crime gekeken maar ik vond dit boek niet heel erg realistisch. Pippa gaat namelijk wel heel ver in haar onderzoek naar de waarheid. Ze breekt binnen in huizen, "catfisht" mensen en slaagt erin om te blackmailen met drugdealers. Denk eraan dat dit onderzoek een opdracht voor school is. Daarbij had ze voor deze opdracht alleen maar toestemming gekregen als ze beloofde om met geen enkele persoon betrokken bij het onderzoek in contact te komen, iets dat ze na amper tien pagina's al wel deed. De personages die ze probeert te interviewen, vertellen haar zomaar hun diepste geheimen. Iets wat de politie na vijf jaar nog steeds niet lukte...

Nu vraag je je misschien af waarom ze zoveel moeite doet om Sal's onschuld te bewijzen. Nou: ze is er zo van overtuigd dat Sal de moordenaar niet kan zijn omdat hij ooit eens vriendelijk tegen Pippa is geweest.

Ik begrijp heus wel dat Pippa sympathie heeft met Sal, en vooral met zijn familie die nog steeds als uitschot worden behandeld door de rest van het dorp. Maar wanneer Pippa wordt bedreigd en haar hond wordt vermoord om haar af te schrikken, vond ik haar motivatie niet genoeg meer om door te zetten met haar onderzoek.

Wat ik wel heel fijn vond aan dit boek was de vertelstijl. Dit boek heeft namelijk twee manieren van vertellen: we volgen Pippa in haar avonturen maar krijgen ook haar logboek te lezen, waarin ze notities maakt over haar onderzoek en documenten en transcripten in bewaard. De afwisseling vond ik heel goed afgestemd op elkaar, want soms heb je bij dit soort boeken dat het wel eens van hak op de tak durft te springen. Dat was hier dus niet het geval. Dit boek leest dan ook zeer vlot, iets dat ik zelf heel graag heb in boeken.

Ik had het einde ook totaal niet zien aankomen. Doorheen het boek kom je veel te weten, aangezien Pippa zo grondig werkt aan haar onderzoek, maar ik had totaal niet door dat het boek zo'n plot twist zou maken. Gelukkig hou ik wel van goede verrassingen in boeken. Het is dan ook daarom dat ik toch best nieuwsgierig ben om de andere twee boeken uit deze serie te lezen.

Kortom, ondanks de zware thema's was dit toch een vrij luchtig boek om te lezen en dat komt volgens mij door de vertelstijl. Het leest heel vlot wat maakt dat je snel doorheen het boek raakt. Ook al vond ik het niet zo realistisch, het boek had wel genoeg elementen die mijn interesse konden vasthouden.
18 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2件のコメント


Wout Winters
Wout Winters
2023年6月01日

Hey Silke!


Eerst wil ik zeggen dat je me doet twijfelen om het boek zelf eens te lezen. De thema's, de onderwerpen, de gevaren, alles lijkt me echt leuk voor een soort jeugdig detectiveverhaal. True crime heeft me altijd al geïnteresseerd. Hoe ze de moordenaars pakken en hoe ze juist kunnen weten wie het is, heel interessant. Daarom lijkt het idee van een logboek in het verhaal te verwerken ook echt cool. Het boek is niet al te realistisch zei je, maar dat vind ik soms net wel leuk. Een verhaal dat soms over the top gaat kan al eens een leuke afwisseling zijn vind ik. Al moet het wel niet te kinderachtig zijn. Series zoals Scream vind ik ook…


いいね!

Lies Heylen
Lies Heylen
2023年5月31日

Hey Silke


Goed dat je even kadert over wat het boek echt gaat. Ik ben ook een grote fan van true crime en was hierdoor ook wel getriggerd om dit boek te lezen, maar na het lezen van je beschrijving weet ik niet of ik hier nog zo'n zin in heb.


Ik had ook compleet andere en iets meer realistische verwachtingen, maar misschien dat ik het ondanks dat toch nog wel lees.


x Lies

いいね!
bottom of page