top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Reality Check: hoe ervaar ik cultuur?

Bijgewerkt op: 2 nov. 2022

Als kleuter hing ik altijd ondersteboven over de rand van mijn stapelbed om mee te kunnen kijken naar de verhaaltjes die mijn moeder voor mijn zusje en mij voorlas. Sindsdien is mijn liefde voor boeken enkel gegroeid. Doorheen de lagere school zag je me vaker wel dan niet met een boek van Geronimo Stilton in handen en tijdens mijn middelbare schoolcarrière was ik erg geïnteresseerd in boekenreeksen als ‘Harry Potter’, ‘The Maze Runner’ en 'Mevrouw Peregrines school voor bijzondere kinderen’.
Er zijn wel periodes geweest waarin ik maandenlang geen boeken meer aanraakte maar ik werd steeds opnieuw aangetrokken tot lezen. Persoonlijk heb ik geen voorkeur in specifieke genres: zolang de beschrijving van het verhaal me nieuwsgierig genoeg maakt, ben ik bereid het boek te lezen. Ik wissel dan ook graag een fantasy af met een thriller, of een roman met een sciencefiction. Ik geloof ook in ‘zien lezen, doet lezen’, dus ik hoop dat ik erin kan slagen mijn interesse in boeken binnenkort ook aan mijn leerlingen te kunnen meegeven.

Daarbij vind ik evenementen die te maken hebben met boeken ook fijn om te bezoeken. Zo hebben mijn beste vriendin en ik een paar jaar geleden ontdekt dat onze stad ieder jaar een boekenmarkt organiseert waar we sindsdien jaarlijks naartoe gaan. We zijn zelfs van plan om volgend jaar zelf deel te nemen aan de verkoop. Mijn beste vriendin en ik gaan ook heel graag samen naar concerten. We proberen meestal tickets te scoren voor onze favoriete artiesten maar ik zou graag eens naar concerten gaan van artiesten die ik minder vaak beluister. De sfeer op een concert is heel interessant om te beleven en ik zou graag weten hoe dit bij andere artiesten is.
Een ander evenement dat ik graag wat vaker zou doen, is musea bezoeken.
Ik ben met school naar verschillende Romeinse/Griekse bezienswaardigheden gaan kijken, zoals het Romeins openluchtmuseum in Xanten, de Keizerthermen in Trier en de (het) Akropolis(museum) in Athene…
en ik vond dit steeds heel erg tof om te doen. Toch ben ik van mezelf niet geneigd om een museum te bezoeken in mijn vrije tijd. Hetzelfde geldt voor theatervoorstellingen: ik ben erg geïnteresseerd in (Broadway) musicals en komedietheater maar zelf zal ik hier geen tickets voor kopen. Ik wil mezelf dan ook voornemen om vaker naar beide cultuurevenementen te gaan.

41 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page