top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

"Taaltest bij kleuters: Veel extra werk voor de school, maar het helpt om nog meer bewust te werken"

Titel artikel: Taaltest bij kleuters: "Veel extra werk voor de school, maar het helpt om nog meer bewust te werken rond taal"

Voor het tweede jaar wordt de KOALA-test, een taalscreeningstool, verplicht afgenomen bij kleuters uit de derde kleuterklas. Maar wat is nou de KOALA-test? Dit is een tool waarmee de luistervaardigheid van kleuters wordt gescreend door middel van twee testonderdelen. In het eerste deel wordt er gekeken of de kleuters bepaalde opdrachten kunnen begrijpen en uitvoeren aan hand van verschillende doe-, zoek- en kiesopdrachten en in het tweede deel vullen de kleuters in groepjes opdrachtenboekjes in. Aan hand van een kleurensysteem (rood, oranje en groen) krijgen de kleuters dan een score.

Deze test werd ontwikkeld om vroegtijdig een mogelijke taalachterstand bij kleuters op te sporen zodat ze hieraan kunnen werken, aangezien taal de basis is om nadien ook goed te kunnen volgen bij rekenen en wereldoriëntatie. Door deze opsporing kunnen de kinderen dan ook sneller geholpen worden. Het is echter nog niet geweten of deze screening er effectief voor kan zorgen dat kinderen meer kans hebben op een succesvolle onderwijsloopbaan. Terwijl dit voor de leerkrachten toch veel extra werk is.

Een kleuterschool in Sint-Niklaas heeft al eens de KOALA-test georganiseerd en, ondanks het extra werk, vinden ze de test toch een meerwaarde: door de screening krijgen ze een beter beeld over de kleuters in de klasjes. Daarbij hebben ze zo ook hun taalbeleid bijgestuurd na de resultaten van vorig jaar. Toch zijn er scholen die vragen naar een meer gedifferentieerde test, aangezien ze niet vinden dat er winst uit de screening gehaald kan worden. Het gaat hier dan wel over scholen waar men een groot aantal taalsterke leerlingen hebben.

Ik had hiervoor nog niet van de KOALA-testen gehoord maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk best nieuwsgierig ben om hierover meer te weten te komen. Ik ben vooral benieuwd naar het soort opdrachten dat de kleuters moeten uitvoeren. In het artikel werd wel vermeld dat er enkele individuele opdrachtjes zijn zoals “neem de hoepel en ga er in zitten” of “zet het meisjespopje hoger op de trap dan jongen” maar over de opdrachtboekjes wordt niets vermeld. Ik ben ook heel benieuwd of deze test effect gaat hebben of niet, daarom dat ik wel van plan ben om deze screening een beetje op te volgen.

Ik denk hoe dan ook dat deze test een meerwaarde vormt voor de kleuters. Indien er kleuters in de klas zitten die eventueel te kampen hebben met bepaalde moeilijkheden kan een vroege opsporing al heel wat voordelen met zich meebrengen maar ook voor de kinderen die thuis een andere moedertaal spreken is het interessant om een goed beeld te krijgen over hun taalniveau. Daarbij denk ik ook dat het voor de leerkrachten zo wat makkelijker wordt om een beter inzicht te krijgen in de kleuters die in hun klassen zitten.

Ik snap echter wel dat sommige scholen vooral veel extra werk zien. Zelf heb ik ooit een Wechsler intelligentietest moeten afnemen bij een kleuter en dit heeft heel wat tijd gekost: je moet je niet alleen grondig voorbereiden op de afname van de test om enige vertekening te vermijden maar de afname duurde ook erg lang. Zo’n test afnemen was zwaar voor zowel de kleuter waarmee ik werkte als voor mezelf. Om dan zo’n test af te nemen bij een volledige klas lijkt me ontzettend zwaar. Toch ben ik ervan overtuigd dat de resultaten de moeite waard zullen zijn.

Bron:
12 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page