top of page
  • Foto van schrijverSilke Thijs

Eindbalans fase 1

Ik kan het amper geloven dat het academiejaar alweer bijna voorbij is. Hoewel dit wel een pittig en vermoeiend jaar is geweest, lijkt het wel alsof de tijd gevlogen is. Daarom blikken we in dit blogbericht terug op de voorbije maanden maar ook op mijn eerste blogbericht. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, dan kan je hieronder de link naar deze post vinden:


In dit bericht had ik eigenlijk drie doelen voor mezelf opgesteld:
  • Ik hoop dat ik erin kan slagen mijn interesse in boeken binnenkort ook aan mijn leerlingen te kunnen meegeven.

  • Ik zou graag eens naar concerten gaan van artiesten die ik minder vaak beluister.

  • Ik wil mezelf dan ook voornemen om vaker naar beide cultuurevenementen (musea en toneelvoorstellingen) te gaan.

Ik moet toegeven, ik heb de laatste maanden minder gelezen dan ik zelf zou willen. De werkdruk maakte dat ik 's avonds vaak geen fut meer had om nog boeken te lezen en dat ik gewoon zin had om even tv te kijken zonder te veel te moeten nadenken. Dat stopte mij echter niet om boeken te kopen (mijn portefeuille slaakt een zucht als ik nog maar langs Standaard Boekhandel passeer). Mijn liefde en enthousiasme voor boeken is dus zeker niet minder geworden, en ik wil tijdens de vakantie dan ook graag werk maken van mijn leeslijstje. Ik heb nu zoveel opties dat ik ondertussen niet meer weet waar beginnen.

Ik denk wel dat ik mijn doel heb bereikt. Heel toevallig moest ik tijdens de stageperiode van mei lesgeven over literaire genres, en hierin kon ik mijn enthousiasme en creativiteit kwijt. Ik heb daarvoor een website opgesteld waarin ik de leerlingen kennis liet maken met de genres fantasy en sciencefiction en met enkele bekende voorbeelden. Van de tien boeken die ik hen liet onderzoeken, staan er acht in mijn boekenkast en de andere twee staan op mijn Bol.com lijstje dus dit waren wel boeken waar ik zelf interesse in had. Ik denk dan ook dat de leerlingen merkten dat ik enthousiast was over deze les en ook mijn mentor was zeer tevreden.

Jammer genoeg ben ik doorheen dit academiejaar niet meer naar een concert geweest, al heb ik wel ticketjes gekocht voor enkele shows. Ik ga volgend academiejaar opnieuw naar 5 Seconds of Summer, mijn favoriete band, dus dit concert sluit niet echt aan bij mijn doel. Maar ik ga volgend jaar ook voor het eerst naar een optreden van Louis Tomlinson. Dit is eigenlijk wel een artiest die ik vrij vaak beluister, al was het nog niet gelukt om een concert van hem mee te pikken. Ten slotte gaan we deze zomer met enkele (ex-)studenten uit het verkort traject naar K3 in Middelkerke.

Ja, echt waar, K3.

Het was eigenlijk de bedoeling om naar de Late Night show te gaan kijken, waar enkel oudere fans naartoe zouden komen en waar ze ook bekende hits van de oude K3 zouden spelen (of in andere woorden, de K3 waarmee wij zijn opgegroeid). Tijdens het bestellen van de tickets bleek echter dat dit niet meer lukte, en hebben we gekozen voor de namiddagvoorstelling. Ik ben hoe dan ook benieuwd want blijkbaar maken ze tijdens dit concert wel gebruik van een uitgebreide live-band.

Het is jammer genoeg ook niet gelukt om dit semester naar een museum te gaan, al heb ik wel verschillende musea aangeduid op Google Maps om tijdens de vakantie eens te bezoeken. Langs de andere kant, ben ik wel naar het theater gegaan. Oké, het was misschien wel in kader van deze opdracht, maar ik ben al wel de website aan het volgen voor nieuws over volgende voorstellingen en ben ook van plan om tickets te kopen voor Alex Agnew. Telt het als cultuurevenement als ik zelf heb meegedaan in een dansvoorstelling? Misschien niet.

Ik heb dus wel enkele kleine stapjes gezet richting het verruimen van mijn culturele ontwikkeling. De komende jaren wil ik vooral verder werken aan de doelen die ik voor mezelf had opgezet. Ik denk wel dat dit me makkelijker zal lukken wanneer ik terug wat meer vrije tijd heb, maar dit wordt voor mij hoe dan ook een project waaraan ik steeds zal proberen te werken. Niet alleen voor mijn eigen culturele ontwikkeling, maar ook om te kunnen tonen aan mijn toekomstige leerlingen dat ze ook plezier kunnen beleven aan het lezen van boeken en het bezoeken van musea.
20 weergaven0 opmerkingen

Commentaires


bottom of page